[Funland] Tư vấn cách chụp ảnh, dành cho dân Pro cũng như người Amateur

Chaien

Xe tăng
Biển số
OF-186
Ngày cấp bằng
9/6/06
Số km
1,189
Động cơ
592,777 Mã lực
Hỏi nữa này......!!!



kekeke đùa tý thôi ! có khi anh em ta phải lập Topic nhiếp ảnh riêng để thỉnh thoảng ọp ẹp đi chụp mẫu tý bác nhẩy ! bên photo.vn và vnphoto.net đông quá nên choáng! các anh ý chụp mẫu cứ như ruồi bu nhìn khiếp...
Mẫu thì Blacklac thừa khả năng kiếm rồi lo gì :))
 
Biển số
OF-22
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
7,656
Động cơ
644,452 Mã lực
Hôm nay em với bác GT mới đi chụp mẫu về xong :D, trân thành cảm ơn bác GiaoThong, bác đã cho em mượn chú D70s của bác cho em mặc sức phá :D
 
Chỉnh sửa cuối:

Niva4WD

Xe tải
Biển số
OF-30
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
294
Động cơ
585,600 Mã lực
noza nói:
tiếp theo

10 Lời khuyên về Exposure


1. Mang theo card màu xám
Cái món này đọc mãi mới hiểu, hơi chuyên nghiệp 1 chút, khi chụp những vật màu trắng, hoặc đen thì thường là bộ đo sáng tự động (light meters) sẽ đo bị sai, với vật màu đen thì sẽ bị quá sáng, còn với vật màu trắng thì ảnh sẽ bị tối, do vậy sử dụng 1 chiếc card màu xám(nằm ở giữa trắng và đen) để đo sáng sau đó mới chụp.
[/SIZE]

Xám 18% chứ không phải tùy tiện đâu. Vì máy coi mức sáng thông dụng là như vây (coi như chuẩn).
Tôi xem ở đâu đó bên vnphoto.net người ta bầy cách làm tấm xám 18% này nhưng không chú ý thực hiện. Vì nghĩ nó chuyên nghiệp quá.
 

GiaoThongTài khoản đã xác minh

Em vẫn hành quân...
Biển số
OF-29
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
15,604
Động cơ
836,720 Mã lực
Nơi ở
Đông dược Phú Hà
Website
www.duocphuha.com
Các chuyên gia lấy mẫu 1 bức ảnh và hướng dẫn cho em về
1. Điểm nhấn
2. Quy tắc 1/3

Cảm ơn nhiều.
 

madcar2006

Xe hơi
Biển số
OF-485
Ngày cấp bằng
26/6/06
Số km
167
Động cơ
580,970 Mã lực
Nơi ở
Luôn luôn outside
Em đọc thấy bài panning của bác gì gì (ngại tìm lại tên) thấy hay quá nên em cũng thử làm tí panning giống các bác tuy nhiên máy em chỉ là máy còi thôi nên thử vứt lên đây xin ý kiến các bác xem thế nào! Máy em là máy S3IS.
 

baby_driver

Xe tải
Biển số
OF-1347
Ngày cấp bằng
16/8/06
Số km
403
Động cơ
578,220 Mã lực
Đèn Flash theo máy thì cũng chỉ trong một khoảng thôi các bác à.
Theo em cứ tăng ISO, thêm Flash thì càng tốt.
 

lengkeng

Xe tăng
Biển số
OF-105
Ngày cấp bằng
7/6/06
Số km
1,666
Động cơ
597,520 Mã lực
Ảnh con gái em. Em mới chụp được vài hôm các bác nhận xét phát (b)



 
Chỉnh sửa cuối:
Biển số
OF-22
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
7,656
Động cơ
644,452 Mã lực
Mấy cái example về Rule of third :








Theo em đọc sách (nhiều lúc thực hành cũng vẫn quên ) thì nếu chụp người đi bộ hoặc vật di chuyển thì phải để phía trước mặt 2/3 và phía sau là 1/3. Trong cái ảnh chụp cái xe đạp leo dốc kia, tác giả đặt đối tượng cực chuẩn đặt đối tượng vào đường 1/3 phía bên phải và hướng mặt đối tượng thì còn lại khoảng 2/3.

Còn chụp cảnh thì đặt đường chân trời vào đường 1/3 phía dưới hoặc 1/3 phía trên tùy theo hoàn cảnh, nếu mặt đất có gì đó sinh động thì đặt đường chân trời vào đường 1/3 phía trên, nếu bầu trời có hình thù màu sắc thú vị thì đặt đường chân trời vào đường 1/3 phía dưới.

D50 ko có mấy cái vạch 1/3 đấy chán quá, ko giống D70s\

Điểm nhấn thì em chịu :(
 

Chaien

Xe tăng
Biển số
OF-186
Ngày cấp bằng
9/6/06
Số km
1,189
Động cơ
592,777 Mã lực
Điểm nhấn thông thường là điểm nhấn màu sắc bác ạ ! theo những gì em đọc thì 1 picture nếu chủ đề nhấn cái gì thì có thể là 1 bông hoa đỏ giữa 1 rừng lá xanh hoặc hoa xanh... cũng có thể là 1 em bé mặc áo đỏ đi giữa khu rừng xanh ngắt....

Đấy là những gì em biết ! mạng trục trặc quá nên không có minh hoạ...thông cảm nha
 
Biển số
OF-22
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
7,656
Động cơ
644,452 Mã lực
À nhân đây cho em hỏi các bác 1 chút. Các bác lưu trữ và phân loại ảnh như thế nào?

Ví dụ trong trường hợp của em thì em có 2 máy 1 P&S và 1 dSLR, làm thế nào để lưu trữ sắp đặt hợp lý có logic để lúc cần đến cái ảnh nào tìm là thấy. Dạo này các bác máu chiến quá sang hết bên topic kia rồi :D
 

GiaoThongTài khoản đã xác minh

Em vẫn hành quân...
Biển số
OF-29
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
15,604
Động cơ
836,720 Mã lực
Nơi ở
Đông dược Phú Hà
Website
www.duocphuha.com
noza nói:
Mấy cái example về Rule of third :



Điểm nhấn thì em chịu :(
Theo như bác HoanKiem mới phím cho em thì điểm nhấn chính là 4 điểm màu đỏ trong hình minh hoạ phía trên.
 

cvn

Xe buýt
Biển số
OF-2
Ngày cấp bằng
20/5/06
Số km
598
Động cơ
588,885 Mã lực
Tuổi
52
GiaoThong nói:
Theo như bác HoanKiem mới phím cho em thì điểm nhấn chính là 4 điểm màu đỏ trong hình minh hoạ phía trên.
Ko hoàn toàn chính xác thế đâu bác ạ!
Đúng ra thì điểm nhấn phải nằm ở vị trí một trong bốn điẻm màu đỏ kia. Có quá một điểm nhấn trong một bức ảnh thường làm bức ảnh mất đi giá trị (tất nhiên có những trường hợp đặc biệt khi tác giả cố tình đưa một điểm nhấn phụ vào, em đang lùng 1 vài bức ảnh làm ví dụ)
 

GiaoThongTài khoản đã xác minh

Em vẫn hành quân...
Biển số
OF-29
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
15,604
Động cơ
836,720 Mã lực
Nơi ở
Đông dược Phú Hà
Website
www.duocphuha.com
Có một số tài liệu PDF mời các bác download:

Photography Technique

The Knowledge - Panorama

Panoramic photos can look stunning and they're easy to do, says Philip Andrews (2.05 MB)
Download PDF...
[URL="http://whatdigitalcamera.com/imageBank/cache/s/settingup_e_ec7442c6886c8e4d18a56bb8c70493e5.jpg"] [/URL]Camera Skills - Setting Up

Got a new camera? Confused by all those modes and menu functions? Instruction manual leaving you more puzzled than ever? Then follow our guide to mastering the essential basics (2.60 MB)
Download PDF...
[URL="http://whatdigitalcamera.com/imageBank/cache/s/Still%20life_e_11b0de09290144fb3c393de3d6ded379.jpg"] [/URL]Camera Skills - Still LIfe

Fancy trying your hand at still-life photography but not sure how? Philip Andrews reveals some of the pros' tricks of the trade (2.21 MB)
Download PDF...
[URL="http://whatdigitalcamera.com/imageBank/cache/n/nightandlowlght_e_ca4975924fef4729ef3001070420636c.jpg"] [/URL]Camera Skills - Night and Low Light

Let there be night – Philip Andrews shows you the skills and the tools that you need, in order to be able to capture stunning nightscapes in no time (4.92 MB)
Download PDF...
[URL="http://whatdigitalcamera.com/imageBank/cache/s/Sport%20ad%20action_e_11b0de09290144fb3c393de3d6ded379.jpg"] [/URL]Camera Skills - Sport and Action

Want to shoot the world in motion? Philip Andrews shares a few tips and techniques with the help of some great action shots from this year's Picture Editors' Awards (2.33 MB)
Download PDF...
[URL="http://whatdigitalcamera.com/imageBank/cache/b/Blackandwhite_e_11b0de09290144fb3c393de3d6ded379.jpg"] [/URL]Camera Skills - Black and White

So you want to be a master of monochrome? Philip Andrews shows
you how best to shoot colour when you have mono in mind (2.55 MB)
Download PDF...
 

GiaoThongTài khoản đã xác minh

Em vẫn hành quân...
Biển số
OF-29
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
15,604
Động cơ
836,720 Mã lực
Nơi ở
Đông dược Phú Hà
Website
www.duocphuha.com
Phần này thiên hơn về máy film thì phải.
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
([FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Updated October 30, 2006) [/FONT]Staining Developers: A Conversation with Some Experts (PDF)

October 30, 2006 A Simple Way to Test for Film Speed and Developing Time (PDF)

July 10, 2006 View Camera's 4th Large Format Photography Conference (PDF)

July 5, 2006 Updated: Currently Available Sheet Films (PDF)

January 16, 2006 5x7/13x18 Film Availability (PDF)

January 16, 2006 CDepth of Field, Depth of Focus, and Film Flatness (PDF)

January 9, 2006 Chrysotype Rex and Cyanotype Rex: A Revolution in Iron Based Processes (PDF)

November 21, 2005 Legacy: The Continuing Influence of Ansel Adams and Minor White
By Eric Biggerstaff
(PDF)

November 19, 2005 So, Just What is the Future of Large Format? (PDF)

November 15, 2005Childhood Memories: Allen Weitz (PDF)

November 15, 2005Press Announcement from ASPP (PDF)

November 15, 2005Cooking with Ilfochrome(PDF)

November 15, 2005 Fotoman Panoramic Cameras Affordably Priced 6x12 and 6x17 Camera from China by Kerry Thalmann (PDF)

July 6, 2005Pyro: Some Truthful Information About Health Considerations

June 14, 2004 Zoning with the Multi-Tasking Meter (Using the Sekonic L-608 Meter for the Zone System in Black and White) (PDF)

June 2, 2004 View Camera Basics: Processing Black and White Film Processing (PDF)

5x7 Cameras: A Summary of Current Offerings (PDF)

December 22, 2003Robert L. Smith: The Call of IrelandProduct Review!
Review of the New Cooke Soft Focus Lens.

Quality 4x5 Cameras Priced Under $1,200.

Sheet Film Holder Choices.

Focal length comparison chart.

"Getting Started in Large Format Photography" (PDF)
 

lamchieu

Xe hơi
Biển số
OF-638
Ngày cấp bằng
5/7/06
Số km
193
Động cơ
580,230 Mã lực
Website
www.taybacgroup.com.vn
Thưa các bác, lamchieu cũng xin được góp một chút kinh nghiệm "amateur" tóm tắt như sau:

Các phương pháp nhấn mạnh chủ đề cơ bản:

1. Tối > Sáng hoặc Sáng > Tối
2. Rõ > Mờ
3. Lớn > Nhỏ
4. Màu sắc
(Về màu sắc, phải có một bài riêng về màu sắc trong nhiếp ảnh và màu sắc trong hội họa)

lamchieu có post một bài tóm tắt sơ lược căn bản cho chụp ảnh với máy SLR, trong trang "nhà": http://www.taybacgroup.com.vn/Default.aspx?g=posts&t=179
 
Chỉnh sửa cuối:

GiaoThongTài khoản đã xác minh

Em vẫn hành quân...
Biển số
OF-29
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
15,604
Động cơ
836,720 Mã lực
Nơi ở
Đông dược Phú Hà
Website
www.duocphuha.com
Mới tìm được một số bài, mời các bác tham khảo (tiếng Anh luôn cho nó máu):

Colour temperature

Colour temperature can be quantified using a scale marked in degrees Kelvin. Lighting can vary in colour temperature between 2,000 degrees Kelvin (warm) and 9,500 degrees Kelvin (cold); the scale is derived from the fact that the light emitted by heated objects produces a spectrum, which changes as the temperature increases. Low-temperature lighting is progressively warmer (more red/yellow), while high-temperature lighting grows progressively colder (more blue), and this change is what the white balance control on a digital camera is designed to compensate for. You can either leave the white balance set to automatic, and hope for the best, or choose a manual preset to match the conditions. Some high-end digital cameras quote white balance values in degrees Kelvin, but most use named presets corresponding to specific conditions, such as Daylight, Tungsten and Shade. Our chart illustrates the variations in colour temperature that you might encounter for a range of subjects and shooting situations.

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/cb8bd940/sunset.img?iwidth=160"][/URL]
Sunrise/sunset - The light changes rapidly at sunset or dawn. With the sun this low on the horizon, the colour temperature of the lighting could be as low as 2,400K, which gives sunsets their characteristic yellow/orange/red tones.

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/cb8bd940/face.img?iwidth=160"][/URL]
Domestic tungsten - Domestic tungsten lighting has a strong yellow/orange cast, because its colour spectrum is shifted towards stronger wavelengths. It can be even lower than 3,200K, depending on the bulb type.

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/cb8bd940/leaf.img?iwidth=160"][/URL]
Photo tungsten - Photographic tungsten lighting is cooler and more neutral than domestic tungsten lighting, but still much ‘warmer’ than daylight. It will produce a yellow cast, unless you adjust the camera’s white balance.3,400K

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/cb8bd940/boat.img?iwidth=160"][/URL]
Early morning/evening sun - The 4,000K temperature of the light climbs slowly during the morning, and falls towards evening. Even with the sun well above the horizon, the light cast have a warm glow beloved by landscape photographers.

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/cb8bd940/view.img?iwidth=160"][/URL]
Noon sun/flash - Noon sunlight produces neutral colours, and has the same colour temperate as some flash systems (flash may also produce a slightly cooler light). This neutral light isn’t always best for landscapes.5,500K

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/cb8bd940/boat2.img?iwidth=160"][/URL]
Cloudy/overcast - The light from an overcast sky is slightly ‘cooler’ than that of direct sunlight, and you may want to use a warming filter when shooting, or adjust the white balance to counter this effect.6,000K

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/cb8bd940/boat3.img?iwidth=160"][/URL]
Deep shade - Deep shade can produce cooler lighting still. The auto white balance on digital cameras will usually fail to correct sufficiently for this, leading to excessively cold-looking shots.6,500K

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/cb8bd940/house.img?iwidth=160"][/URL]
Shade in daylight - Worst of all for making shots look ‘cold’ is open shade on a sunny day, because it’s the blue sky that’s providing all the illumination. Make sure you select the Shade white balance setting to compensate.7,500K

http://www.dcmag.co.uk/Colour_temperature.YUDZi8to39cnPg.html
 

GiaoThongTài khoản đã xác minh

Em vẫn hành quân...
Biển số
OF-29
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
15,604
Động cơ
836,720 Mã lực
Nơi ở
Đông dược Phú Hà
Website
www.duocphuha.com
The rule of thirds

The rule of thirds

While there are times when you need to place your subject in the centre of the frame, you can create more interesting, balanced and powerful compositions by placing the subject off-centre in your photograph; this immediately causes the viewer's eye to move around the image. Centrally placed subjects tend to focus attention in the middle of the image and leave it there, making pictures feel flat as a result; if you're trying to create an abstract or graphic representation of reality, this might be exactly the effect you're looking for, but you can strengthen your compositions with a subtle shift of the focal point.


Placing the sunlit peak at one of the ‘points of power’ gives this photograph clarity – we know what we’re supposed to be looking at, because all the elements lead us there.

Although this image is fairly central, its been lifted by the figure looming into view from one side of the frame; the interesting shapes and lines on the costume pull the viewers eye up the frame.

Know the rules

One of the most frequently used ways of directing the viewer's eye to the centre of interest in a picture is by following the rule of thirds. You've probably heard Digital Camera Magazine, and other photographers, talk about this compositional tool, which was developed by painters centuries ago. The idea is to imagine that your frame is split into nine equal sections by two horizontal lines and two vertical lines. Then, by placing your subject, or a key part of your scene, at or near a point where the lines cross a point of power you'll lead your viewer's eye through the image, and create a more balanced composition; you'll be surprised at how dominant smaller subjects can become in a much larger scene. There's a similar rule, the golden mean, in which the proportions are slightly different, although the idea's the same.

Break the rules

Not every image in a shoot should conform to the rule of thirds, otherwise you'll end up creating a series of similarly paced pictures. Sometimes, all it takes is a slight nudge of the main subject off-centre to create a more balanced picture, or you could try moving the subject right to the edge of the frame. There will be times when you have no option but to place your subject bang in the centre of the photo, and as long as that's where you want to hold your viewers attention, that's fine. Imagine you're on safari, and a lion starts running towards you; this is probably the time to place the subject dead centre; if you managed to hold your camera steady! In practice, you'd probably need the animal to be dead centre because you'd need your most sensitive autofocus points to track it, but its also perfect placement if the lion's gaze is fixed on you.

Although this scene is dominated by the foreground rocks, placing the only man-made element in the scene close to a point of power, and waiting for the right light, has delivered a great shot

Close ups

The same rules can be applied to any subject; they're not limited to landscapes and other wide-angle work. Employ the rule of thirds to faces, flowers or other macro images, by moving a key feature to a point of power.

While this image of a flower doesn’t conform to the rule of thirds precisely, it’s still a well-balanced image, with an off-centre subject. The red markings draw the eye to the focal point.

By placing the tube sign off-centre, and using the diagonal lines of the escalators to lead the eye towards and through the focal point, the photographer has emphasised the far end of the tunnel.

Use Lines

Learn to see patterns, lighting and lines that'll help to take your viewers to the point of power where you've placed your key feature. Diagonal lines can help here, particularly when short ones on one side of the subject are combined with long ones on the other side. Lines that lead the eye to a central subject can help to prevent the image from feeling static as well. Get up early, or stay out late, to see how natural light picks out different elements in a landscape; a hillside bathed in warm light placed off-centre against a cool shadowy background will demand the viewer's attention.

Panoramas.

The rule of thirds can be applied to any format – square, rectangular or panoramic. As long as you can divide up the image by two horizontal lines and two vertical ones, you’ll have points of power.On the picture below, the light’s the subject. By placing it off-centre, we’re free to roam around the image – but we always return to the same spot. The top-right point feels the most powerful, and it’s where we naturally look first. There’s enough foreground interest to ensure that the image feels full, but not enough distracting elements to take our attention away from the main subject – the brightest part of the scene.



Article from Digital Camera Magazine:
http://www.dcmag.co.uk/YRYpfcQ.html
 

GiaoThongTài khoản đã xác minh

Em vẫn hành quân...
Biển số
OF-29
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
15,604
Động cơ
836,720 Mã lực
Nơi ở
Đông dược Phú Hà
Website
www.duocphuha.com
Change perspective

Change perspective

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/13be619f/1.img?iwidth=651"][/URL]
The classic way to shoot a cityscape: in landscape format. The dominant element’s been placed dead centre, but it’s a cluttered image, and loses some of its impact as a result.

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/13be619f/city2.img?iheight=620"][/URL]
By changing shooting position, zooming in on the most significant part of the scene and using a portrait format to emphasise the height of the buildings, we get a more vibrant image. Your choice of lens focal length plays a vital role in how you capture the world. Wide-angle lenses (anything from around 28mm and below) exaggerate perspective, while telephoto lenses (100mm and above) compress it, and each has pros and cons when it comes to composition. A wide-angle lens (or the wide end of a zoom) takes in a much bigger view of the world. It’s relatively easy to get dramatic shots by tilting the lens up or down to take in more of an exciting sky or detailed foreground without shifting your position too much; however, it becomes much harder to isolate interesting parts of the scene in front of you. Telephoto lenses can help reduce a scene to its most important elements. Don’t feel that you should take a picture from the same position as with a wide-angle lens though…

Don’t be afraid to move

One of the greatest aids to composition is a tripod; it slows your shooting speed down, and makes you consider the scene in front of you with a little more care. But don’t lock your camera on it until you’ve decided on the best angle to shoot from – it can be tempting to stay anchored in one spot. Equally, don’t always settle for the first angle you choose. You don’t necessarily have to move metres or miles – even shifting your camera a couple of inches can have a considerable effect. Think also about the height that you’re shooting from. We’re used to viewing the world from head height, so by lowering or raising your viewpoint significantly – by getting down on your knees, lying on the ground or raising your tripod to its full height – you can create a greater sense of interest. Shots of children and animals benefit greatly if you get down to their eye level; it creates a much greater sense of intimacy, if that’s what you’re trying to capture.

http://www.dcmag.co.uk/Change_perspective.YZ9hvhNo39cnPg.html
 

GiaoThongTài khoản đã xác minh

Em vẫn hành quân...
Biển số
OF-29
Ngày cấp bằng
22/5/06
Số km
15,604
Động cơ
836,720 Mã lực
Nơi ở
Đông dược Phú Hà
Website
www.duocphuha.com
Colour to mono

Colour to mono

There are several ways of converting your colour images to mono, and here we offer four of the simplest and most effective; each gives subtly different results, and you may want to try a couple of them out on a particular photo before you make a final choice. The methods we’ve outlined are for Photoshop – you’ll find similar options in most other image editing programs, although the exact commands may differ slightly. If you’re using Photoshop you can speed up this process by recording actions, and you can also save History snapshots of each conversion, so that you can compare them quickly. Three of these conversion processes are automatic, in that you have no control over the tonal relationships; the fourth, using the Channel Mixer, is the most complex, but also the most interesting.
[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/74bd797e/kid1.img?iwidth=129"][/URL]
Original

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/74bd797e/kid2.img?iwidth=129"][/URL]
Convert to greyscale

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/74bd797e/kid3.img?iwidth=129"][/URL]
Desaturate the colours

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/74bd797e/kid4.img?iwidth=129"][/URL]
Convert to Lab mode

[URL="http://www.dcmag.co.uk/fx/74bd797e/kid5.img?iwidth=129"][/URL]
Channel mixer

Original

This portrait shot should convert well to black and white because it has good tonal contrasts and doesn’t rely solely on colour, but the method used for the conversion can have a big impact on the result…

Convert to greyscale

Selecting Image > Mode > Grayscale is the simplest method for converting colour images to black and white, and it’s perhaps for this reason that it’s not generally well regarded by black and white aficionados. However, it actually does a pretty good job of separating colours tonally – more so than simply ‘desaturating’ the image; what’s more, it reduces the number of colour channels in the image from three (RGB) to one (greyscale), so your files become one-third their original size. The disadvantage of this method is that you’ll have to convert the image back to RGB mode (it’ll still appear mono, as the colour’s been removed) in order to apply many filters and image adjustments.

Desaturate the colours

You can retain the three colour channels in your image by ‘desaturating’ it (Image > Adjustments > Desaturate); this saves you having to convert from greyscale back to RGB to apply adjustments that only work on RGB images. However, although desaturation sounds ideal in principle, because you’re removing the colours without altering the brightness values, it can leave images looking tonally very similar. Look at the red/yellow logo on our subject’s shirt – the greyscale conversion has distinguished the tones well, but the desaturate conversion produces identical brightness levels, and the red/yellow markings have become indistinguishable.

Convert to Lab mode

Many mono enthusiasts prefer this slightly more complex solution. If you switch to Lab mode (Image > Mode > Lab Color), Photoshop splits the image information in a very different way. Instead of red, green and blue channels, you’ll have a Lightness channel accompanied by two (‘a’ and ‘b’) colour channels. If you delete the ‘a’ and ‘b’ channels, then convert the image into greyscale mode, you have in theory ditched all the colour information and retained only the lightness values. You might think this would give the same results as desaturation, but it doesn’t; it separates colours just as well as the greyscale conversion, but also gives noticeably lighter, more ‘open’ tones.

Channel Mixer

The Channel Mixer (Image > Adjustments > Channel Mixer) is the most complex conversion option, but it can also be the most effective. First, make sure the Monochrome box is checked; you can now adjust the proportion of the red, green and blue channels to mimic the effect of traditional black and white filters. In our example we’ve used only the red channel, and this has the same effect as using a red filter with monochrome film. Non-red colours (such as the blue sky) are darkened, while red colours (such as the subject’s face) are lightened. When the process is complete, you have an RGB image which is perfect for toning, or further editing.

http://www.dcmag.co.uk/Colour_to_mono.YX55vXRo39cnPg.html
 
Thông tin thớt
Đang tải

Bài viết mới

Top