Cụ vu khống à? Ngang là ngang thế lào?
Seoul Sin-Bundang Line: built
2005-11,
1,169 billion won for about 18 km (sources disagree on whether it’s 17.3 or 18.5):
$87 million/km. The line is
100% underground according to
YouTubevideos.
Bangalore Metro, Phase 1: built 2006-11,
8,158 crore rupees for 42.3 km:
$93 million/km. Only 8.82 km, or 21% of the project,
is underground. See above for Indian construction costs in a heavier-tunneling setting.
Seoul Subway Line 9: opened 2009,
900 billion won for
27 km:
$43 million/km. The line is
almost fully underground by direct inspection on Google Maps.
Barcelona Sants-La Sagrera tunnel:
built 2008-11,
€179.3 million for 5.8 km:
$39 million/km. This project is intercity but
fully underground.
https://pedestrianobservations.com/2013/06/03/comparative-subway-construction-costs-revised/
Hà Nội:
Năm 2016, tổng mức đầu tư tăng vốn lên 868,04 triệu USD (tăng 315,18 triệu USD). Trong đó, phần vốn vay Trung Quốc là 669,62 triệu USD (tăng 250,62 triệu USD); vốn đối ứng Việt Nam là 198,42 triệu USD (tăng 64,56 triệu USD).
Tức là khoảng
80 triệu USD/km đi nổi trên mặt đất.
https://news.zing.vn/duong-sat-cat-linh-ha-dong-cham-tien-do-lai-vay-1-2-ty-dongngay-post744800.html