Hôm nay e đi xem bản 2011 về. Đúng là ghế có màu đen sẫm sang hơn hẳn. Cruise control là option đầu tiên trên loại mid-size sedan thế nên là điểm nổi bật của lacetti. Em nói chuyện với chú bán hàng còn thấy bảo động cơ có cải tiến khiến tiêu thụ nhiên liệu ít hơn nhưng lại cho sức bật khá hơn. Em không tin lắm nên về search trên mạng thì ra cái này:
The new 1.6 liter engine is equipped with a variable intake manifold that automatically varies the length of the intake track to help optimize power and torque across the range of engine speed operation while also allowing better fuel efficiency. The new Lacetti Premiere is also the first mid size sedan here to have a cruise control system.
Em search tiếp variable intake manifold thì ra cái này
There are two main effects of variable intake geometry:
Swirl
Variable geometry can create a beneficial air swirl pattern, or
turbulence in the
combustion chamber. The swirling helps distribute the fuel and form a
homogeneous air-fuel mixture - this aids the initiation of the
combustion process, helps minimise
engine knocking, and helps facilitate complete combustion. At low
revolutions per minute (rpms), the speed of the airflow is increased by directing the air through a longer path with limited capacity (i.e., cross-sectional area) - and this assists in improving low engine speed torque. At high rpms, the shorter and larger path opens when the load increases, so that a greater amount of air with least resistance can enter the chamber - this helps maximise 'top-end' power. In
double overhead camshaft (DOHC) designs, the air paths may sometimes be connected to separate
intake valves[
citation needed] so the shorter path can be excluded by de-activating the intake valve itself.
Pressurisation
A
tuned intake path can have a light pressurising effect similar to a low-pressure
supercharger - due to
Helmholtz resonance. However, this effect occurs only over a narrow engine speed band. A variable intake can create two or more pressurized "hot spots", increasing engine output. When the intake air speed is higher, the dynamic pressure pushing the air (and/or mixture) inside the engine is increased. The dynamic pressure is proportional to the square of the inlet air speed, so by making the passage narrower or longer the speed/dynamic pressure is increased.
Cho nên có vẻ là chú đó nói đúng và nó có cải tiến về mặt mô men xoắn và tiết kiệm nhiên liệu. Bác nào có thể search ra sức ngựa chính xác của e nó thì tốt quá. E ý mà lên được 7-8 ngựa thì quá đẹp