Em nhớ có 1 bác nói khá hay , người VN hay bị cái tính sĩ diện hảo , thích trả tiền cho cái thương hiệu ( 1 khái niệm có tính trừu tượng ) hơn là cái giá trị thật mà mình được sử dụng . Nói tóm lại , thích mua cái gì cho thằng hàng xóm nó nể hơn là cái mà mình được hưởng
Em làm nghề xây nhà cũng vậy , nhiều ông cứ khoái mặt tiền cho thật hoành tráng , to bự nhất phố . Ấy vậy mà ngày đến thăm, bước vào nhà mới thấy thằng chả còn trãi chiếu ngủ trên nền gạch với cái quạt điện kêu cọt kẹt . Hay nhiều chú choai choai ban ngày đi làm thợ hồ , tối đi mướn xe tay ga , áo quần diện láng bóng đi cua ghệ . Lính của em mà em còn nhìn khg ra nó là cái thằng thợ của mình
Vậy đó , dân ta rất chuộng bên ngoài .
Trở lại chuyện xe cộ, nói toẹt ra thì mích lòng nhiều bác , mà trong đó có khi em cũng nhột nữa , nhiều bác quá đề cao cái thương hiệu vì đã lỡ trả tiền cao cho nó mà quên mất các tiện nghi khác lẽ ra mình đã được hưởng .
Bác nói rất đúng, người Việt nam thích trả tiền cho cái thương hiệu nhưng lại thiếu thông tin nên dễ bị trả tiền ngu. Một cái thí dụ cụ thể nhất là cái xe otô CR-V ở Việt nam cũng như xe máy LEAD do Honda sản xuất quá đắt mà vẫn có người mua. Thực chất xe máy LEAD còn thua xe SCR cái chân chống bên mà bị đẩy giá lên rất cao hơn SCR rất nhiều còn xe CR-V giá ở bên Mỹ còn rẻ hơn Santa Fe. Không phải ai cũng biết so sánh như ở trang Web này:
http://www.newcars.com/honda/crv/reviews/hyundai-santafe.html
Honda CR-V vs. Hyundai Santa Fe Review
Performance
Regarding horsepower, the Hyundai Santa Fe packs quite a wallop and will knock the Honda CR-V down a few rungs. However, note that high horsepower engines often command higher insurance premiums.
Handling
The Hyundai Santa Fe and the Honda CR-V have roughly similar tires. With its tighter turning radius, the Honda is quite certainly more agile than the Hyundai, something to consider if you do a lot of city driving; however, remember that a vehicle with a tight turning circle may feel a bit twitchy on the highway.
Drivetrain
The Honda's engine is quite a bit smaller than the Hyundai Santa Fe's. Remember that smaller engines can be stressed more; on the flip side, smaller engines are often cheaper to fix. Torque equals pickup, and the Hyundai Santa Fe will have picked up and gone by the time the Honda CR-V finally gets moving. Torque is roughly equivalent to acceleration, and in this respect, the Santa Fe is significantly more powerful than the Honda CR-V.
Utility
There's no obvious winner between the Hyundai and the Honda CR-V regarding transporting cargo. Neither the CR-V nor the Hyundai Santa Fe has a marked advantage with respect to seating capacity. The Hyundai outpulls the Honda CR-V by a large margin.
Convenience
You'll doubtless take the CR-V for a fill-up about as often as the Hyundai Santa Fe.
Comfort
While the front cabin in the Hyundai Santa Fe offers a bit more head room than the CR-V, there really isn't much of a difference. The CR-V provides more head- and leg-room to your passengers than the Hyundai Santa Fe does.
Dimensions
The Hyundai Santa Fe is substantially more ponderous than the Honda CR-V. Your wallet will hurt more every time you fill up the Santa Fe than the Honda CR-V because of its bigger tank. The Hyundai Santa Fe and the Honda CR-V compete for the same parking spaces.
Cost
The destination charge is a standard charge for transporting the vehicle from its point of origin to the dealer. It costs about the same to get the Honda CR-V to the dealership as the Hyundai Santa Fe. The Honda will save you money at the pump compared to the Santa Fe. Producing an accurate fuel economy evaluation is so tough that some think not even the federal government can do it, but it looks as though the Honda is the winner with respect to gas mileage. The Hyundai Santa Fe isn't much costlier than the CR-V with respect to MSRP.
Overview
The basic warranty that comes with the Honda CR-V isn't quite as generous as the Hyundai's.