Em là người tiêu dùng bình thường thôi, nhưng cá nhân em thích giá xăng giảm.
Vì thông thường, cứ khi xăng tăng giá - cước vận tải khành khách và hàng hóađều tăng, dẫnđến tăng giá các mặt hàng thiết yếu.
(Hơi oái oăm là dù sau đó, nếu xăng giảm, thì giá mặt hàng thiết yếu nó lại không giảm theo.)
Hiện giờ, có ý kiến là theo xu thế, thì giá xăng sẽ giảm, bởi có sự xuất hiện của anh xe điện? Các cụ nghĩ sao ạ?
Nhu cầu xăng chậm lại vì xe điện
Mức tăng trưởng của nhu cầu xăng toàn cầu dự kiến giảm một nửa trong năm nay do dịch chuyển sang dùng xe điện ở Trung Quốc và Mỹ, theo Wood Mackenzie.
Hãng nghiên cứu này dự báo nhu cầu xăng toàn cầu năm nay đạt mức 26,5 triệu thùng mỗi ngày, nhiều hơn khoảng 340.000 thùng mỗi ngày so với 2023. Đây là mức tăng trưởng thấp nhất kể từ 2020 và chỉ bằng một nửa mức tăng 700.000 thùng mỗi ngày của năm ngoái.
Đà tăng trưởng chậm lại đáng kể do nhu cầu xăng của Trung Quốc gần đạt đỉnh còn Mỹ thì đã qua đỉnh. Nhà phân tích Sushant Gupta của Woodmac chỉ ra nguyên nhân do xe điện thâm nhập ngày càng cao ở hai thị trường lớn này. "Trong năm nay, nhu cầu tiêu thụ xăng của Trung Quốc sẽ chỉ tăng 10.000 thùng mỗi ngày do mức độ sử dụng xe điện cao hơn", ông nói.
Xe điện trưng bày ở một trung tâm thương mại ở Bắc Kinh, Trung Quốc ngày 3/11/2023. Ảnh: Reuters
Theo dự báo của Tập đoàn Dầu khí Quốc gia Trung Quốc (CNPC), tiêu thụ xăng của nước này sẽ chỉ tăng 1,3% hay khoảng 2 triệu tấn lên 165,1 triệu tấn, tương đương 3,8 triệu thùng mỗi ngày.
Cơ quan Năng lượng Quốc tế ( IEA) cho biết Trung Quốc từng là quốc gia dẫn đầu tiêu thụ xăng thế giới. Năm nay, nước này sẽ chiếm hơn một nửa tổng doanh số xe điện bán ra. Do giá ngày càng rẻ, IEA ước tính thị phần ôtô điện năm nay có thể đạt 45% ở Trung Quốc, khoảng 25% ở châu Âu và hơn 11% ở Mỹ.
Theo Cơ quan Thông tin Năng lượng Mỹ, mức tiêu thụ xăng của nước này giảm xuống còn 376 triệu gallon mỗi ngày (8,94 triệu thùng mỗi ngày) vào năm 2023 sau khi đạt kỷ lục 392 triệu gallon vào năm 2018. Các nhà phân tích dự báo nhu cầu năm nay dự kiến không thay đổi. Do đó, lợi nhuận của các nhà máy lọc dầu Mỹ sẽ chịu áp lực giảm khi mùa lái xe cao điểm hè đi qua.
Tại châu Âu, nhu cầu xăng sẽ tăng 2,3%, tương đương thêm 50.000 thùng và đạt 2,19 triệu thùng mỗi ngày năm nay, theo công ty tư vấn năng lượng FGE (Singapore). Dự báo này phản ánh xu hướng của những năm gần đây.
Theo Woodmac, lợi nhuận của các nhà máy lọc dầu ở châu Âu sẽ chịu áp lực do nhu cầu ổn định của lục địa này cùng với cạnh tranh gia tăng từ nhà máy lọc dầu Dangote mới của Nigeria. Đây là nhà máy lọc dầu lớn nhất châu Phi lẫn châu Âu, bơm ra thị trường toàn cầu 280.000-300.000 thùng xăng mỗi ngày.
Trong khi nhu cầu của Trung Quốc, Mỹ và châu Âu không còn tăng đáng kể, xăng sẽ hút hàng ở các nền kinh tế có tốc độ tăng trưởng cao và tỷ lệ sử dụng xe điện thấp như Ấn Độ, Indonesia.
Cụ thể, ước tính mức tiêu thụ xăng của Ấn Độ sẽ đạt kỷ lục mới 39,2 triệu tấn (908.000 thùng mỗi ngày) trong năm tài chính tính đến tháng 3/2025, tăng khoảng 5% so với 37,2 triệu tấn trong năm tài chính tính đến tháng 3/2024.
Phiên An (theo Reuters)
Gasoline demand growth to slow this year on EV growth in China, U.S.
By Mohi Narayan
May 6, 20249:23 AM GMT+7Updated a day ago
An electric vehicle (EV) by Mercedes-Benz moves on a street in Beijing, China October 31, 2023. REUTERS/Tingshu Wang/File Photo Purchase Licensing Rights, opens new tab
In the lowest growth since 2020, demand is likely to rise 340,000 barrels per day (bpd), to stand at 26.5 million bpd this year, says consultancy Wood Mackenzie, down from growth of 700,000 bpd last year, as China nears the point of peak transport fuel demand and the U.S. has surpassed it.
Advertisement · Scroll to continue
Report this ad
"Penetration of electric vehicles has been increasing in U.S. and China," said Woodmac analyst Sushant Gupta.
"For this year Chinese demand will grow by only 10,000 bpd, due to higher EV uptake."
Consultancy Rystad Energy pegs global gasoline demand at about 26 million bpd in 2024, up about 300,000 bpd from growth of about 700,000 bpd in 2023, fuelled by the consumption boom after the pandemic, said analyst Mukesh Sahdev.
Advertisement · Scroll to continue
China, once the world's driver of gasoline demand, is expected to account for more than half of all EV sales this year, the International Energy Agency has said.
Gasoline consumption by the world's largest crude importer is set to grow by about 1.3%, or about 2 million tons, to 165.1 million metric tons (3.8 million bpd) this year, forecasts by a research arm of China National Petroleum Corp (CNPC) show.
In a move that could spark a battle for the 107-year-old mining company. Glencore has not yet approached Anglo, one of the sources said.
The research arm of China's biggest refiner, Sinopec, expects gasoline demand to rise by 1.7%, or about 3 million tons, to stand at 182 million tons this year.
As falling prices spur demand, the share of electric cars sold this year could reach 45% in China, about 25% in Europe and more than 11% in the United States, the IEA estimates.
By comparison, booming car sales, along with high economic growth and low EV penetration, are driving gasoline demand in India and Indonesia.
Advertisement · Scroll to continue
Report this ad
India's petrol consumption will hit a fresh record of 39.2 million tons (908,000 bpd) in the year to March 2025, up about 5% from 37.2 million tons in the year to March 2024, government estimates showed.
MARGIN PRESSURE
U.S. gasoline consumption fell to about 376 million gallons per day (8.94 million bpd) in 2023 after hitting a record 392 million gallons in 2018, according to the U.S. Energy Information Administration.
Demand in 2024 is expected to be flat, analysts said.
As a result, U.S. refining margins are expected to stay under pressure after the peak summer driving season, Woodmac and Rystad analysts said.
In Europe, gasoline demand will grow by 50,000 bpd or 2.3% in 2024 to 2.19 million bpd, in line with recent years, FGE said.
Stagnant European petrol demand and rising competition from Nigeria's new Dangote refinery, the largest in Africa and Europe that could add 280,000-300,000 bpd of gasoline to global balances, will put European refining margins under pressure, Woodmac said.
Reuters Graphics
Gasoline margins across the United States and Asia have gained 85% this year, to stand at about $29 from a barrel of WTI crude on May 1 and 29% and about $13 from a barrel of Brent crude on April 30, respectively, on expectations of robust summer demand, LSEG data showed. ,
Margins gained strength early this year due to scattered refinery outages in Asia and the U.S., while higher freight costs due to attacks on Red Sea shipping and Russian energy infrastructure supported European gasoline markets.
Eurobob gasoline was worth around $23 from a barrel of Brent crude on May 1, up from the $19.67 average in April last year, the data showed.
The Reuters Power Up newsletter provides everything you need to know about the global energy industry. Sign up here.
Reporting by Mohi Narayan, additional reporting by Robert Harvey in London and Aizhu Chen in Singapore; Editing by Florence Tan and Clarence Fernandez
Our Standards: The Thomson Reuters Trust Principles.
Vì thông thường, cứ khi xăng tăng giá - cước vận tải khành khách và hàng hóađều tăng, dẫnđến tăng giá các mặt hàng thiết yếu.
(Hơi oái oăm là dù sau đó, nếu xăng giảm, thì giá mặt hàng thiết yếu nó lại không giảm theo.)
Hiện giờ, có ý kiến là theo xu thế, thì giá xăng sẽ giảm, bởi có sự xuất hiện của anh xe điện? Các cụ nghĩ sao ạ?
Nhu cầu xăng chậm lại vì xe điện
Mức tăng trưởng của nhu cầu xăng toàn cầu dự kiến giảm một nửa trong năm nay do dịch chuyển sang dùng xe điện ở Trung Quốc và Mỹ, theo Wood Mackenzie.
vnexpress.net
Nhu cầu xăng chậm lại vì xe điện
Mức tăng trưởng của nhu cầu xăng toàn cầu dự kiến giảm một nửa trong năm nay do dịch chuyển sang dùng xe điện ở Trung Quốc và Mỹ, theo Wood Mackenzie.
Hãng nghiên cứu này dự báo nhu cầu xăng toàn cầu năm nay đạt mức 26,5 triệu thùng mỗi ngày, nhiều hơn khoảng 340.000 thùng mỗi ngày so với 2023. Đây là mức tăng trưởng thấp nhất kể từ 2020 và chỉ bằng một nửa mức tăng 700.000 thùng mỗi ngày của năm ngoái.
Đà tăng trưởng chậm lại đáng kể do nhu cầu xăng của Trung Quốc gần đạt đỉnh còn Mỹ thì đã qua đỉnh. Nhà phân tích Sushant Gupta của Woodmac chỉ ra nguyên nhân do xe điện thâm nhập ngày càng cao ở hai thị trường lớn này. "Trong năm nay, nhu cầu tiêu thụ xăng của Trung Quốc sẽ chỉ tăng 10.000 thùng mỗi ngày do mức độ sử dụng xe điện cao hơn", ông nói.
Xe điện trưng bày ở một trung tâm thương mại ở Bắc Kinh, Trung Quốc ngày 3/11/2023. Ảnh: Reuters
Theo dự báo của Tập đoàn Dầu khí Quốc gia Trung Quốc (CNPC), tiêu thụ xăng của nước này sẽ chỉ tăng 1,3% hay khoảng 2 triệu tấn lên 165,1 triệu tấn, tương đương 3,8 triệu thùng mỗi ngày.
Cơ quan Năng lượng Quốc tế ( IEA) cho biết Trung Quốc từng là quốc gia dẫn đầu tiêu thụ xăng thế giới. Năm nay, nước này sẽ chiếm hơn một nửa tổng doanh số xe điện bán ra. Do giá ngày càng rẻ, IEA ước tính thị phần ôtô điện năm nay có thể đạt 45% ở Trung Quốc, khoảng 25% ở châu Âu và hơn 11% ở Mỹ.
Theo Cơ quan Thông tin Năng lượng Mỹ, mức tiêu thụ xăng của nước này giảm xuống còn 376 triệu gallon mỗi ngày (8,94 triệu thùng mỗi ngày) vào năm 2023 sau khi đạt kỷ lục 392 triệu gallon vào năm 2018. Các nhà phân tích dự báo nhu cầu năm nay dự kiến không thay đổi. Do đó, lợi nhuận của các nhà máy lọc dầu Mỹ sẽ chịu áp lực giảm khi mùa lái xe cao điểm hè đi qua.
Tại châu Âu, nhu cầu xăng sẽ tăng 2,3%, tương đương thêm 50.000 thùng và đạt 2,19 triệu thùng mỗi ngày năm nay, theo công ty tư vấn năng lượng FGE (Singapore). Dự báo này phản ánh xu hướng của những năm gần đây.
Theo Woodmac, lợi nhuận của các nhà máy lọc dầu ở châu Âu sẽ chịu áp lực do nhu cầu ổn định của lục địa này cùng với cạnh tranh gia tăng từ nhà máy lọc dầu Dangote mới của Nigeria. Đây là nhà máy lọc dầu lớn nhất châu Phi lẫn châu Âu, bơm ra thị trường toàn cầu 280.000-300.000 thùng xăng mỗi ngày.
Trong khi nhu cầu của Trung Quốc, Mỹ và châu Âu không còn tăng đáng kể, xăng sẽ hút hàng ở các nền kinh tế có tốc độ tăng trưởng cao và tỷ lệ sử dụng xe điện thấp như Ấn Độ, Indonesia.
Cụ thể, ước tính mức tiêu thụ xăng của Ấn Độ sẽ đạt kỷ lục mới 39,2 triệu tấn (908.000 thùng mỗi ngày) trong năm tài chính tính đến tháng 3/2025, tăng khoảng 5% so với 37,2 triệu tấn trong năm tài chính tính đến tháng 3/2024.
Phiên An (theo Reuters)
Gasoline demand growth to slow this year on EV growth in China, U.S.
By Mohi Narayan
May 6, 20249:23 AM GMT+7Updated a day ago
An electric vehicle (EV) by Mercedes-Benz moves on a street in Beijing, China October 31, 2023. REUTERS/Tingshu Wang/File Photo Purchase Licensing Rights, opens new tab
- Summary
- Companies
- China to make up more than half of global EV sales in 2024, impact gasoline demand
- European margins to weaken after new Nigeria refinery ups output
- U.S. gasoline consumption likely to be flat in 2024 -analysts
In the lowest growth since 2020, demand is likely to rise 340,000 barrels per day (bpd), to stand at 26.5 million bpd this year, says consultancy Wood Mackenzie, down from growth of 700,000 bpd last year, as China nears the point of peak transport fuel demand and the U.S. has surpassed it.
Advertisement · Scroll to continue
Report this ad
"Penetration of electric vehicles has been increasing in U.S. and China," said Woodmac analyst Sushant Gupta.
"For this year Chinese demand will grow by only 10,000 bpd, due to higher EV uptake."
Consultancy Rystad Energy pegs global gasoline demand at about 26 million bpd in 2024, up about 300,000 bpd from growth of about 700,000 bpd in 2023, fuelled by the consumption boom after the pandemic, said analyst Mukesh Sahdev.
Advertisement · Scroll to continue
China, once the world's driver of gasoline demand, is expected to account for more than half of all EV sales this year, the International Energy Agency has said.
Gasoline consumption by the world's largest crude importer is set to grow by about 1.3%, or about 2 million tons, to 165.1 million metric tons (3.8 million bpd) this year, forecasts by a research arm of China National Petroleum Corp (CNPC) show.
In a move that could spark a battle for the 107-year-old mining company. Glencore has not yet approached Anglo, one of the sources said.
The research arm of China's biggest refiner, Sinopec, expects gasoline demand to rise by 1.7%, or about 3 million tons, to stand at 182 million tons this year.
As falling prices spur demand, the share of electric cars sold this year could reach 45% in China, about 25% in Europe and more than 11% in the United States, the IEA estimates.
By comparison, booming car sales, along with high economic growth and low EV penetration, are driving gasoline demand in India and Indonesia.
Advertisement · Scroll to continue
Report this ad
India's petrol consumption will hit a fresh record of 39.2 million tons (908,000 bpd) in the year to March 2025, up about 5% from 37.2 million tons in the year to March 2024, government estimates showed.
MARGIN PRESSURE
U.S. gasoline consumption fell to about 376 million gallons per day (8.94 million bpd) in 2023 after hitting a record 392 million gallons in 2018, according to the U.S. Energy Information Administration.
Demand in 2024 is expected to be flat, analysts said.
As a result, U.S. refining margins are expected to stay under pressure after the peak summer driving season, Woodmac and Rystad analysts said.
In Europe, gasoline demand will grow by 50,000 bpd or 2.3% in 2024 to 2.19 million bpd, in line with recent years, FGE said.
Stagnant European petrol demand and rising competition from Nigeria's new Dangote refinery, the largest in Africa and Europe that could add 280,000-300,000 bpd of gasoline to global balances, will put European refining margins under pressure, Woodmac said.
Reuters Graphics
Gasoline margins across the United States and Asia have gained 85% this year, to stand at about $29 from a barrel of WTI crude on May 1 and 29% and about $13 from a barrel of Brent crude on April 30, respectively, on expectations of robust summer demand, LSEG data showed. ,
Margins gained strength early this year due to scattered refinery outages in Asia and the U.S., while higher freight costs due to attacks on Red Sea shipping and Russian energy infrastructure supported European gasoline markets.
Eurobob gasoline was worth around $23 from a barrel of Brent crude on May 1, up from the $19.67 average in April last year, the data showed.
The Reuters Power Up newsletter provides everything you need to know about the global energy industry. Sign up here.
Reporting by Mohi Narayan, additional reporting by Robert Harvey in London and Aizhu Chen in Singapore; Editing by Florence Tan and Clarence Fernandez
Our Standards: The Thomson Reuters Trust Principles.