• [Thông báo] Diễn đàn tạm thời bảo trì từ 23h00 ngày 21/12 đến 03h00 ngày 22/12/2024 để nâng cấp. Mong cụ/mợ thông cảm.

[Thảo luận] Tự động hay sàn

CSGTHN

Xe tải
Biển số
OF-1475
Ngày cấp bằng
24/8/06
Số km
421
Động cơ
577,610 Mã lực
Em thì laọi nào cũng được, chẳng thấy khác nhau là mấy.
 

Aone

Xe hơi
Biển số
OF-14443
Ngày cấp bằng
1/4/08
Số km
148
Động cơ
516,080 Mã lực
Nếu như suốt ngày đi mà phải nhích từng cm thì nhìn thấy MT là sợ rồi,Giờ thấy đi xe AT vẫn sướng thật
 
Chỉnh sửa cuối:

Trungtroc

Xe điện
Biển số
OF-10805
Ngày cấp bằng
8/10/07
Số km
3,693
Động cơ
562,960 Mã lực
Tuổi
44
Nơi ở
Hà Nội
Em để dành tiền mua 2 cái. Lúc nào máu thì lấy MT đi cho ép-phê. Lúc nào mệt hay tắc đường lấy AT đi cho khỏe. Đặc biệt lúc nào dòng hàng thì chỉ đi AT thôi, mà là loại số trên táp-lô như Odisey ấy, cho dễ bề hành động, các bác đã thử ... IN-CAR bao giờ chưa? hay phết đấy (y)
:)) :)) :)) EM mách bà cả anh nhá!!! Hối lộ em cái gì đê!!!!! Mà anh Hoàn ơi, má phanh của em về chưa???

@kingpin: Ừ, ku kingpin thích số sàn nhưng mấy con xe của ku tuyền số tự động, thảo nào hay lấy UAZ chạy thía!!!!:21: :21: :21:
 
Chỉnh sửa cuối:

dongocgiao2000

Xe hơi
Biển số
OF-13887
Ngày cấp bằng
11/3/08
Số km
160
Động cơ
518,420 Mã lực
Số tự động hay hơn, sắp tới không còn sản xuất số sàn trên các loại xe tiên tiến nữa đâu và hơn nữa bây giờ số AT còn có chế độ sport cho những ai muốn hoài cổ mà.
 

Kingpin

[Tịch thu bằng lái]
Biển số
OF-832
Ngày cấp bằng
20/7/06
Số km
10,856
Động cơ
686,853 Mã lực
Nơi ở
Hà nội tỉnh Cầu giấy huyện Nghiã đô xã
Hoài cổ thì hoài cổ dưng mà cái chế độ sì bo ấy nó chả phê tý nào
chạy xe mà cứ AT mà đi buồn ngủ thấy bà cố
Em vẫn khoái MT hơn AT chân tay nó làm việc đủ suớng hơn
 

Steven

Xe tăng
Biển số
OF-2863
Ngày cấp bằng
22/12/06
Số km
1,890
Động cơ
578,236 Mã lực
Em cũng bỏ phiếu cho số sàn. Tay chân làm việc quen rồi nên đi số AT cứ thiếu thiếu cái gì ấy
 

chai.dau1784

Xe điện
Biển số
OF-3190
Ngày cấp bằng
23/1/07
Số km
3,019
Động cơ
588,140 Mã lực
Nơi ở
Nơi nào đông vui là em bu vào
Website
vietwingshanoi.com
để đi bt mà ko phải để đua hay drift thì chạy AT ,trước em cứ nghĩ chạy MT thì sướng nhưng khi chạy AT một time ko muốn chạy MT nữa (mặc dù chạy khi chạy AT tay cứ cầm vào cần số mà chẳng để làm j) ,có lần quay lại chạy MT e chân đạp phanh rồi đề ,còn về số thì quên ko cắt côn :D
 

honda69

Xe tải
Biển số
OF-13538
Ngày cấp bằng
27/2/08
Số km
298
Động cơ
521,060 Mã lực
Hoài cổ thì hoài cổ dưng mà cái chế độ sì bo ấy nó chả phê tý nào
chạy xe mà cứ AT mà đi buồn ngủ thấy bà cố
Em vẫn khoái MT hơn AT chân tay nó làm việc đủ suớng hơn
hì hì bác nói trúng ý em (y) đi AT cứ ga - phanh rồi lại ga - phanh thì nó buồn lắm em mời rượu bác nhé
 

huykom

Đi bộ
Biển số
OF-15450
Ngày cấp bằng
28/4/08
Số km
4
Động cơ
512,140 Mã lực
thưa các bác ! em thì chưa có 4 bánh nhưng theo em thấy chủ đề số tự động hay số sàn thì em thấy số tự động phù hợp vói điều kiện đường phố VIỆT NAM hơn. còn số sàn dùng cho đường it người hoặc đường núi ! em thấy bác nào mua xe nên xem mình đi ở vùng nào nhiều thì tuỳ mà lựa chọn !
 

OKLEY

Xe buýt
Biển số
OF-12310
Ngày cấp bằng
28/12/07
Số km
692
Động cơ
530,702 Mã lực
Nơi ở
Hà Nội
E cung thich so AT hon di trong thanh pho nhan cuc k nhu MT moi het ca chan.
 

hamzui

Xe hơi
Biển số
OF-205
Ngày cấp bằng
9/6/06
Số km
102
Động cơ
581,920 Mã lực
Dư giả tiền bạc thì cứ múc AT bác nhé, ko phải ngẫu nhiên mà tất cả các thế hệ xe đời mới, AT luôn chiếm số lượng áp đảo xe MT.

Bác nào nói xe AT ko vọt như xe MT thì cứ mượn xe AT về chạy thử đi, các bác sẽ thay đổi quan điểm ngay....
 

banhmi8183

[Tịch thu bằng lái]
Biển số
OF-15761
Ngày cấp bằng
1/5/08
Số km
77
Động cơ
512,470 Mã lực
Nói ko độc mồm nha.Nghe bác nói thích số sàn mà khi chuyển số nó chồm lên như muốn ôm lấy cây Cột Điện ấy.Chắc tai lái bác cũng ngon lắm nên mới dám nói lên cảm nhận đó
 

lê anh tuấn

Xe máy
Biển số
OF-15198
Ngày cấp bằng
26/4/08
Số km
63
Động cơ
512,830 Mã lực
Em để dành tiền mua 2 cái. Lúc nào máu thì lấy MT đi cho ép-phê. Lúc nào mệt hay tắc đường lấy AT đi cho khỏe. Đặc biệt lúc nào dòng hàng thì chỉ đi AT thôi, mà là loại số trên táp-lô như Odisey ấy, cho dễ bề hành động, các bác đã thử ... IN-CAR bao giờ chưa? hay phết đấy (y)
mình cũng thử vài lần IN-CAR rồi nhưng không thich chật trội quá,hay bác chuyền cho ít kinh nghiệm đi
 

lê anh tuấn

Xe máy
Biển số
OF-15198
Ngày cấp bằng
26/4/08
Số km
63
Động cơ
512,830 Mã lực
vodka san sang,chi chờ bác thôi
 

Trungtroc

Xe điện
Biển số
OF-10805
Ngày cấp bằng
8/10/07
Số km
3,693
Động cơ
562,960 Mã lực
Tuổi
44
Nơi ở
Hà Nội
Em thấy cái chủ đề này càng bàn càng thấy rối, chẳng giải quyết được vấn đề gì, vì mỗi bác có 1 quan điểm riêng, mà quan điểm nào nghe cũng có lý cả. Vụ này chẳng khác gì so sánh xe máy tay ga với xe côn tay, máy ảnh kỹ thuật số với máy ảnh cơ. Mấy anh chơi máy ảnh thì chẳng thấy anh nào đề cao máy kỹ thuật số hơn máy cơ cả, cũng như hội CLB motor HN có ông nào thích đi xe tay ga đâu. Xét cho cùng, đấy cũng là cái thú chơi thôi. Close topic này đi là vừa!!!

Có bác nào ở trên baoe là số + - trên AT chạy sướng, em thấy nó cũng chẳng khác gì chế độ tự động cả, bởi em cứ đạp ga cho vòng tua đến hơn 2000 là nó tự động nhảy lên số cao hơn.
 
Chỉnh sửa cuối:

txviet

Xe đạp
Biển số
OF-4157
Ngày cấp bằng
7/4/07
Số km
16
Động cơ
550,910 Mã lực
Nơi ở
Lach tray Haiphong
Tự động hay sàn?

Tôi nhớ lại cách đây gần hai mươi năm khi xe máy còn ít, chỉ một số xe 90 cm3 nhập cũ từ Nhật mới có máy đề (khởi động bằng acquy), còn đa số xe máy lúc bấy giờ đạp nổ, khi đi mua xe người ta cứ phải chọn loại xe đạp nổ, xe máy đề bị bài xích, giảm giá. Bây giờ ?!

Chắc tình hình của số tự động hay số sàn không phải tới hai chục năm nữa mới có sự khẳng định tương tự !
 

MayMan

Xe tăng
Biển số
OF-2252
Ngày cấp bằng
3/11/06
Số km
1,912
Động cơ
583,579 Mã lực
Các bác tham khảo quả này nhé. Em ngại dịch ra quá

----------
Comparison with automatic transmissions

Manual transmissions are typically compared to automatic transmissions, as the two represent the majority of options available to the typical consumer. These comparisons are general guidelines and may not apply in certain circumstances. Additionally, the recent popularity of semi-manual and semi-automatic transmissions renders many of these points obsolete. It should be kept in mind that some of these points are true of "conventional" automatic transmissions which shift gears and are coupled to the engine with a torque converter but are not a true comparison or do not apply to other kinds of automatic transmissions, like the continuously-variable transmission.

Advantages


  • Manual transmissions typically offer better fuel economy compared to automatics.[2] Increased fuel economy with a properly operated manual transmission vehicle versus an equivalent automatic transmission vehicle can range from 5% to about 15% depending on driving conditions and style of driving -- extra urban or urban (highway or city). There are several reasons for this:
    • Mechanical efficiency. The manual transmission couples the engine to the transmission with a rigid clutch instead of a torque converter that introduces significant power losses. The automatic transmission also suffers parasitic losses by driving the high pressure hydraulic pumps required for its operation.
    • Fuel cut-off. The torque converter of the automatic transmission is designed for transmitting power from the engine to the wheels. Its ability to transmit power in the reverse direction is limited. During deceleration, if the torque converter's rotation drops beneath its stall speed, the momentum of the car can no longer turn the engine, requiring the engine to be idled. By contrast, a manual transmission, with the clutch engaged, can use the car's momentum to keep the engine turning, in principle, all the way down to zero RPM. This means that there are better opportunities, in a manual car, for the electronic control unit (ECU) to impose deceleration fuel cut-off (DFCO), a fuel-saving mode whereby the fuel injectors are turned off if the throttle is closed (foot off the accelerator pedal) and the engine is being driven by the momentum of the vehicle.
    • Geartrain efficiency. Automatics may require power to be transmitted through multiple planetary gearsets before attaining the desired gear ratio.
  • Manual transmissions are still more efficient than belt-driven continuously-variable transmissions.[3][4]
  • Manual transmissions are generally significantly lighter than torque-converter automatics.[2]
  • Vehicles with manual transmissions are typically less expensive than those with automatic transmissions.
  • Manual transmissions normally do not require active cooling, because not much power is dissipated as heat through the transmission.[4]
    • The heat issue can be important in certain situations, like climbing long hills in hot weather, particularly if pulling a load. Unless the automatic's torque converter is locked up (which typically only happens in an overdrive gear that would not be engaged when going up a hill) the transmission can overheat.[5] A manual transmission's clutch only generates heat when it slips, which does not happen unless the clutch is very worn or the driver is riding the clutch pedal.
  • A driver has more direct control over the state of the transmission with a manual than an automatic. This control is important to an experienced, knowledgeable driver who knows the correct procedure for executing a driving maneuver, and wants the machine to realize his or her intentions exactly and instantly. Manual transmissions are particularly advantageous for performance driving or driving on steep and winding roads. Note that this advantage applies equally to manual-automatic transmissions, such as tiptronic, provided they have a quick reaction time to driver input.
    • An example: the driver, anticipating a turn, can downshift to the appropriate gear while the steering is still straight, and stay in gear through the turn. This is the correct, safe way to execute a turn. An unanticipated change of gear during a sharp turn can cause skidding if the road is slippery.
    • Another example: when starting, the driver can control how much torque goes to the tires, which is useful for starting on slippery surfaces such as ice, snow or mud. This can be done with clutch finesse, or possibly by starting in second gear instead of first. The driver of an automatic can only put the car into drive, and play with the throttle. The torque converter can easily dump too much torque into the wheels, because when it slips, it acts as an extra low gear, passing through the engine power, reducing the rotations while multiplying torque. Some cars, such as the Saab NG900 automatic transmission, have a special mode for low traction situations.
    • Yet another example: passing. When the driver is attempting to pass a slower moving vehicle by making use of a lane with opposite traffic, he or she can select a lower gear for more power at exactly the right moment when conditions are right to begin the maneuver. Automatics have a delayed reaction time, because the driver can only indicate his intent by pressing the throttle.
  • Driving a manual requires more involvement from the driver, thereby discouraging some dangerous practices. The manual selection of gears requires the driver to monitor the road and traffic situation, anticipate events and plan a few steps ahead. If the driver's mind wanders from the driving task, the machine will soon end up in an incorrect gear, which will be obvious from excessive or insufficient engine RPM. Related points:
    • It's much more difficult for the driver to fidget in a manual transmission car, for instance by eating, drinking beverages, or talking on a cellular phone without a headset. During gear shifts, two hands are required. One stays on the wheel, and the other operates the gear lever. The hand on the wheel is absolutely required during turns, and tight turns are accompanied by gear changes. If the hand leaves the wheel, the steering will begin to straighten. In general, the more demanding the driving situation, the more difficult it is for the manual driver to do anything but operate the vehicle. The driver of an automatic transmission can engage in distracting activities in any situation, such as sharp turns through intersections or stop-and-go traffic.
  • The driver of a manual transmission car can develop an accurate intuition for how fast the car is traveling, from the sound of the motor and the gear selection.
  • Cars with manual transmissions can often be started when the battery is dead by pushing the car into motion or allowing it to roll downhill, and then engaging the clutch in third or second gear. This is commonly known as a "push start", "popping the clutch" (in the USA), "crash starting" (in New Zealand), "roll starting" (in Australia) or "bump starting" (in the UK). However, this practice is strongly discouraged by most manufacturers, citing possible damage to emissions control devices such as the catalytic converter.
  • Manual transmissions work regardless of the orientation angle of the car with respect to gravity. Automatic transmissions have a fluid reservoir (pan) at the bottom; if the car is tilted too much, the fluid pump can be starved, causing a failure in the hydraulics.
  • It is sometimes possible to move a vehicle with a manual transmission just by putting it in gear and cranking the starter. This is useful in an emergency situation where the vehicle will not start, but must be immediately moved (from an intersection or railroad crossing, for example). It is also easier to put a car with a manual transmission into neutral, even when the transmission has suffered damage from an accident or malfunction. Many modern vehicles will not allow the starter to be run without the clutch fully depressed, negating this advantage, but some manufacturers have begun to add a clutch start override switch so that this advantage may still be enjoyed when necessary.

Disadvantages

Many of the disadvantages of a manual transmission involve the driver interaction with the vehicle. While most of these can be overcome with practice and experience, they should be considered:

  • Manual transmissions do not allow the driver to have both hands on the steering wheel at all times.
  • Manual transmissions often require the driver to place their full and continuous attention on operating the vehicle, preventing them from multitasking. This can also be seen as an advantage, as listed above, as it can prevent the driver from potential distractions like mobile phone or radio use.
  • Inexperienced drivers may place more of their attention on shifting the gears of the transmission, potentially distracting them from the road surroundings.
  • A driver may inadvertently shift into the wrong gear with a manual transmission, potentially causing damage to the engine or transmission. It may also result in loss of control due to a sudden change in the vehicle's speed.
  • Manual transmissions require a learning curve as one must develop a feel for properly engaging the clutch.
  • While it can easily be overcome with experience, manual transmission vehicles require good accelerator pedal application and clutch control when starting the car from a standstill. Excessive RPMs may cause the car to redline, exacerbating engine wear, whereas insufficient RPMs upon clutch release causes the engine to stall due to the lack of momentum required to sustain engine operation.
  • The smooth and timely shifts of an automatic transmission are not guaranteed when operating a manual transmission; such changes are dependent on the driver's experience and timing.
  • Manual transmissions burden the driver in heavy traffic situations since the driver is often operating the clutch pedal. In comparison, automatic transmissions merely require moving the foot from the accelerator pedal to the brake pedal, and vice versa.
  • For a person with physical impairment, an automatic transmission might be the only available shifting option. The comparable systems for hand-operated clutch and brakes for a manual-transmission-equipped car are usable only by people with just lower body handicap. Retrofit of such a system also requires extensive modifications to the car.
  • Vehicles with manual transmissions are more difficult to start from a rest when positioned upward on a hill as it requires coordination of the accelerator, the clutch pedals, and the handbrake. This can be easily feasible, however, with experience.
  • The clutch disc wears, and therefore must be replaced periodically. While this is typically a labor intensive process that can be an expensive service, it should not prove more expensive than periodic service to an automatic gearbox in the long run.
 

MayMan

Xe tăng
Biển số
OF-2252
Ngày cấp bằng
3/11/06
Số km
1,912
Động cơ
583,579 Mã lực
Đọc kỹ thấy hay đấy các bác ạ. Chịu khó tí nhé chứ bảo em dịch thì xin kiếu ạ.
 
Thông tin thớt
Đang tải

Bài viết mới

Top