Qua tìm hiểu em thấy nước làm mát mới bây giờ có thành phần khác với nước làm mát trước đây và các hãng cũng sử dụng từng loại khác nhau, không thể trộn lẫm vào nhau được (hãng người ta pha màu khác nhau cũng có ý để cảnh báo khác thành phần và người dùng dễ phân biệt, tránh sử dụng nhầm), thế nên nhân tiện thay nước làm mát, mình cứ công nghệ mới, tiên tiến mà chơi cụ nhỉ...
Còn mình thay nước làm mát, nhất là mình lại mua xe qua sử dụng rồi, thì cứ cẩn thận một tý cho yên tâm
Chuẩn ạ. Cứ loại nào tốt thì dùng ạ. Gừi các Cụ chút thông tin đọc tham khảo ạ.
What are these coolant technologies?
All are based on ethylene glycol but use different performance additives, i.e. for corrosion control, defoaming, scale inhibition, etc. Green coolant is based on inorganic additives and is called IAT (Inorganic Additive Technology). It is generally fast acting and very protective, but needs to be changed every couple of years.
Organic acid technology (OAT) is based primarily on carbon-based molecules, typically organic acids, to protect cooling system metal. These fluids do not deplete in service, but may not protect quickly in fast corrosion conditions like boiling, and, may not protect solder. This makes them generally not backward compatible with older green coolant engines.
Hybrid coolant, called HOAT for hybrid organic acid technology, uses both inorganic and organic, carbon based, additives for long life protection.
The idea with hybrids is to provide excel-lent all around corrosion protection and extended drain intervals. Hybrids generally CAN replace green coolant in older vehicles.